Sunday, May 20, 2012

cara menghadapi sahabat bermasalah

tajuk macam pakar motivasi je kan.. x de la.. ni daripada pengalaman je. sbb baru lpas mendengar luahan perasaan seorang kawan ni..

buat si A, masalah awak x besar pun la syg, cume slah faham sikit je.. Si B buat cmtu sbb die marah.. buat si B plak, awak kalau gado dgn kawan2 x nak la post cmtu..hbs 1 malaysia tau.. settel elok2.. de beberapa tips nak bg kite bertenang menghadapi org2 physco cmtu tanpa rs sakit hati, tanpa melelehkan air mata..

ni aku just share pe yg aku buat sebelum n i la yer..klau korg fikir sgt korg yg stress nnt..chill babe..hehehe

  1. Bertenang
klau pergaduhan tu kawan korg yg mulakan, korg buat rilex jer.. tanyer dl pe sebab die nak serang2 ko..pe sbb dia marah2 ko.bl korg dah tau sbb baru selesaikan. korg just mintak maaf je even tu bkn slh ko pn.sbb pada mata die ko yg slh.. jgn EGO! klau die dok serang ko dkt FB, Twitter, msg, call.. jln mudah, jgn bls msg die. nmpak je nma die ko ignore trus.ko pun x sakit hati. klau die call x pyh angkat, x pyh bkak profile fb die. TL twitter lg la ko blh abaikan.. senang kan.. x payah sakit hati..

2. berkongsi
bagi aku adalah bagus ko nak berkongsi cerita dengan org yg x knl kwn ko tu..oke contoh nya. aku kwn dgn nana. aku kwn dgn sue. tapi sue x knl nana. so aku cerita dkt sue..ini adalah kerana!! kalau aku cerita dekat kwn2 nana jgk, aku dh buruk2kn nana dkt kwn2 die jgk,, btl x?? even dgn bf pun aku x rs kite ptut cerita yg kite gaduh dgn kwn kite.. sbb bl bf ko tau, bf ko plak akn jadi bnci dkt kwn ko tu.. padahal sblm ni kwn ko tu la segala2nya..yg teman ko mkn, tdo, buat assg, & so on.

3. memaafkan
sama ada ni salah ko atau die, maafkan lah salah silap 2 2 pihak..smpai bila nak gaduh? ko dah kwn dgn die lama kan.. sape pun pnh buat slahkan. sape pun pnh slah ckp kn. maafkan je lah,. ko nak simpan dendam dengan kawan ko tu sampai kawan ko mati ke?

4. jangan burukkan orang lain.
dah la ko yg cari gaduh. lps tu ko buruk2kan kwn ko tu. habis ko jaja cerita die dekat kawan2 ko..buat babak2 tambahan drama petang2 lg..leleh2 air mata lagi.. adoi,, yg ko burukkan tu kwn baik ko la.. yg de masalah kn ko dgn die.. apa kata ko setel dgn die.. x payah buat usrah ramai2 dkt bilik sbb nak burukkan kwn..x baik..tu baru cerita dkt kwn..yg cerita dekat BF x tau la.. aku nasihatkan korg jadi matang dan professional.. setel 1 by 1.. sesungguhnya ko buruk2kan org tu. kwn2 ko lg akn benci ko.. klau dgn kwn baik pun ko blh buruk2kn..ni lg kawan2 picisan jer. get it? (utk si A dan si B..rilex k..jgn saling mengata antara 1 sama lain)

tu je la kot.. kesimpulannya!! yg bergaduh antara kawan baik ni.. cube fikir tentang kebaikan.. x kan disebabkan 1 keburukan ko dah buang semua kebaikan die. fikirlah..



lagi satu: kwn2 PSIS.. Nad, fisz n aimi.. pe bnda yg kite plg benci?? hehehe.. KITA BENCI KALAU SEBAB CINTA PERSAHABATAN KITA RETAK!!
aku x pnh lupe kisah kite sem 5.. maaf kwn2.. aku rs sedih klu igt bnda tu..aku syg korg semua.

1 comment:

  1. thumbsup dude... i think i know.. if i make mistake, sorry...

    ReplyDelete