Sunday, May 22, 2011

saya sayang ayah saya..

:: ini mak dengan ayah saya::

aku de sorang ayah je kt dunia ni..ayah mentua x tau bl nk naik title.. ayah yg bersusah payah mencari nafkah utk kami sekeluarga.. yang mengubah cara hidup kami dari susah hingga la mampu bernafas dengan tenang... seorang ayah yang pendiam. x suka bergurau senda.. tapi de masa akan brsama keluarga untuk bemesra..

igt lg kecik dulu ptg2 ayh ajk naik din2..din2 tu mksudnya moto.. tah la..myb sebab kecik2 dlu x reti sbut mto jadi sebut la dindin.. jalan2 keliling kampung.. bl ayh blk masjid ayh singgah kedai runcit nnt ayh belikan cloud9 x pn ayh belikan kuih potong.. sbb tu smpai bsr aku suke sgt kuih potong...

dulu ayh tough.. tegap..gagah perkasa. mybe sbb skrg ayh agk berumur.. dah 60 thn.. dah 5 thn bersara.. walaupun ayh x pnh ckp ayh sygkn ank2 die, tp ayh dah buat ank2 die sume berjaya.. sume ank2 ayh berjaya kn ayh.. dulu rumah kita rumah papan je.. panas.. skang alhamdullillah... berkat usaha ayah.. kami semua dah selesa..

Dulu sekolah rendah ayah anta, ay ambik dari sekolah.. aku blk pkl 12.30. kakak blk kol 1.05 p.m.. ayh dtg ambik aku dlu hntr blk rumah bru ambik akak. ikutkn 2 kli kerja kn tu. tp ayh x nk aku pnt.. ptg tu nk skolah lg.. kdg2 akak g skola naik basikal dgn kwn2 die. tu senang la skit ayh. x de 2 kli keje.. dulu darjah 1 blnje skola kebangsaan 40 sen je. sekolah agama 30 sen. sbb air mak dah sediakan. jadi tggl beli mknan je. kalu blk skolah air x hbs mak mesti marah. kdg2 aku buang skit air dlm longkang..hehhehehehe... x nk kna marahkan...

darjah 4 aku tuisyen dkt skola waktu mlm... ayh la yg hntr ayh la yg ambik.. darjah 5 tuisyen dkt pusat tuisyen muhibbah.. tu de van yg dtg ambik dgn hantar.. darjah 6 tuisyen lg dkt skola.. ayh hntr n ambik jgk.. ksian ayh.. blk kol 11 dtg tggu aku.. ayh akn pstikn ayh smpai dlu sblm aku kuar kls.. sbb tkot jadi pape.. maklumla, mlmkn,... aku dpt kptsan 4A1B tok UPSR..

skolah menengah aku skolah Convent klang.. mmh high maintenance la kn.. x yh ckp la.. tp ayh x bsg pepn.. ayh diamkan jer.. tp aku dah kcwakan mak dgn ayh, aku x dpt A lgsg tok PMR.. bygkn la, aku hnya dpt 7B 1C.. msa tu aku tau mak ayh sgt kcwa dgn aku.. mne x nye abg aku 7A, kakak aku 8A.. dorg mak ayh aku siap naik pentas dpt anugerah. bangah tu siap masuk TV lg kna interview pe tah.. selamat pagi malaysia ke pe tah.. tb2 tang aku.. hrmmmm... :((

aku masuk skola Ungku Aziz, Sabak Bernam.. blaja pn main2 jgk.. x tau la bl nk sdr,.. smpai aku hbs blaja dkt skola tu aku msih lg dihantar dan diambik oleh mak ayh aku.. disebabkan aku terlebih ambik sbjek klas aku hbs ko 2.30 ptg.. pns2 tu mak or ayh tggu aku hbs klas. ptg kol4 hntr lg aku tok sukan bola jaring dgn bola baling plak. ksian dorg.. dah hntr ambik plak kol 6.30.. hbs masa dkt jalan je kn.. result SPM ke la.. dpt 3A je.. yg lain sume kredit..

aku dpt politeknik sultan idris shah. walaupun mula2 aku memberontak x nk pg. aku ckp aku lbh rela blaja form 6 dpd msuk poli. mak ayh diam jer.. aku masuk f.6 dkt sungai besar. sbb aku dpt sains. ayh hntr aku pg2 g skola tu.. tp 2 mggu je.. aku pndah blk sua. ambik sastera.. hsil pujuk memujuk antara keluarga termasuk la masuk campur dari mak long aku, aku daftar la poli.. ayh ikutkan jgk khndak aku..

sepanjang dkt poli..mcm2 kerenah aku buat. sakit skit call mak ayh. demam pn call.. mak ayah dtg.. teringin nk mkn bnda mengarut skit mak ayah dtg.. hntr kt aku.. nsb la kn.. dkt... smpai sem 5.. aku ngada2 nk bwk kete dtg poli.. ayh ikutkan jgk.. dok umah sewa pn sama,.. mmg kete tu mcm hak aku la..

hbs blaja, kje kt s.alam.. ayh ikutkn jgk.. bg aku bwk kete.. smpai dpt smbg blaja degree plak.. ayh ikutkn je ank yg sorg ni.. skang aku demand nk moto lak..sng nk g klas.. ayh ckp x pe la.. pkai mto ayh. ayh pkai moto akak yg lame jer..

adush.... sayu aku dgr.. ayh sggup bekorban tok aku.. tp aku?? mampu x semua tu?? x dpt dinilai semua yg ayh dah lakukan..

aku besyukur dikurniakan keluarga yang bahagia..
Keluarga yang memahami..
Keluarga yang mendidik aku ilmu dunia dan akhirat..
Keluarga yang tidak porak peranda..
Aku bangga sebab mak ayah aku didik kami cara yang benar.
aku bangga sebab aku kaya dengan kasih sayang.. aku x perlu kaya dengan wang ringgit..
aku x bangga dengan wang ringgit kalau keluarga aku berpecah..



aku sayang keluarga aku..



:: ini ayah. tgk rambut ayh. dah putihkan.. dulu hitam sume..hensome::


No comments:

Post a Comment